Historier fra Tyskland om militærpolitiet.

    Denne side er sidst opdateret

Læs de utrolige MP-historier fra tiden i Tyskland 1947 til 1958!

[En ulige kamp] [Han fandt en udvej] [Pas på svinget i Rahstede!]

[Broen over floden] [Evner er ikke altid] [Ike-eskorten]

[Kroneplader] [Hvad var en RSM?] [På flugt fra MP]

[Udrykning] [Et bordelbesøg]

 

"En ulige kamp".
Natligt møde mellem en Jeep og en Centurion.
af Erik Løvenvig.

Under en sommermanøvre på Luneburger Heide fik jeg af Kaptajn Poulsen ordre til at foretage ruteafmærkning til en fremrykning med den sidebemærkning, at jeg ikke behøvede at tænke på vejen, idet jeg blot skulle følge efter Quens Bays, det britiske tankregiment, der først skulle rykke frem og sikre den øvrige styrke.

Jeg havde læsset min trailer med skiltemateriel og hvad vi ellers skulle bruge og medtog to motorcykel-MP,ere som hjælpere samt yderligere en MP'er i vognen.
Kørselen skulle være mørkelagt, men det var vi vant til fra tidligere manøvrer. Vi kørte gennem terrainet og ad skovveje mod det punkt, hvor jeg vidste, at kampvognene skulle starte fra. Jeg havde derfor på intet tidspunkt spekuleret på at det, der skete, kunne ske.

Kort før overraskelsen kom, havde en af motorcykel MP-erne været oppe på siden af jeep'en for at spørge mig om noget, og så skete det: -  en Centurion kom brølende lige imod mig - det havde jeg under ingen omstændigheder forventet - jeg skulle jo følge bag efter dem.

Der var selvfølgelig ikke plads for mig til at undvige og jeg kan ikke tænke mig, at kampvognsføreren havde set mig. En uhyggelig bragende lyd samt lyden af flænset metal hørte jeg, mens min jeep blev væltet om på siden efter at have været løftet op fra jorden.

Min første tanke var den MP'er, jeg netop havde talt med, men han havde observeret faren og var trukket bagud igen. - Kampvognen brølede videre ud i mørket som om intet var hændt. Selv havde jeg fået et kraftigt slag på den ene skulder og i ansigtet fra rattet, men ellers var der intet sket, heller ikke med  den MP'er, der sad ved siden af mig.

Jeg fik sendt den ene MC-MP,er tilbage til vores hovedkvarter og få sendt erstatning ud, så vi kunde få fuldført vores opgave. Den anden MP-er blev efterladt ved jeep'en, mens jeg selv gik tilbage, eller blev kørt bag på den anden MC-MP'er, det husker jeg ikke mere - vi var ikke langt hjemmefra. Jeg meldte mig til chefen, og da han havde set, at jeg var lidt slingrende, blev der sendt bud efter en ambulance og jeg blev transporteret til det britiske hospital i Hamburg, en tur jeg ikke har glemt endnu.

Fastspændt på en hård briks i en militær ambulance, der forsøger at køre spøg - og slet ikke, hvis man fejler noget. Mit ophold på hospitalet viste, at jeg havde et "brud" - en revne i højre overarmsknogle og et brækket næseben, men det var ikke slemt. Jeg blev nogle dage der og blev senere hentet hjem til Itzehoe af Ljt. Ankerkilde, der var kriminalchef. Men jeg havde lært på hospitalet, at når en sygeplejerske kom ind på stuen, var det med at få "samlet slæverne" og stå ret, hvis man var oppegående, det vidste jeg selvfølgelig ikke med det samme, og første gang vi fik besøg af en sygeplejerske på stuen, sendte denne mig et "venligt ulveblik" og sagde med en stemme, der ikke kunne misforstås: "On your feet - staffseargent!" - Og det gjorde jeg så. Hun havde et rødt filtskulderslag med 2 stjerner på skulderen og var altså britisk premierløjtnant, hvilket var svært at se, når man lå ned.  

Inden jeg forlod uheldsstedet, havde jeg heldigvis åndsnærværelse nok til at få optaget billeder, der med al tydelighed viser, at selv om en Jeep er et robust køretøj, kan den altså ikke klare en 35 tons Centuriontank.







Til toppen af siden

Han fandt en udvej, Aurich 1948 af Erik Løvenvig.

Der havde været anmeldelser om nogle smårapserier fra tyske statsborgere. Det var navnlig fra piger, der havde tilbragt en del af de mørke vinteraftener sammen med danske soldater. Det kunne godt falde lidt svært at modtage anmeldelse fra en tysk pige om at en dansk soldat havde frarøvet hende penge, smykker eller lignende. For det første var det meget sjældent, at pigerne i det hele taget var i besiddelse af sådanne effekter, og for det andet havde vi ofte været ude for, at der var jalousi med i spillet.

Nå! - men soldaten var angivet med både nr. og navn, så der var ikke andet for, end at få ham hentet til afhøring. Der blev tillige rettet henvendelse til hans kompagni, idet vi ville foretage en ransagning. Soldaten blev afhentet og to MP-ere blev sendt til kompagniet for at foretage ransagning. Der fremkom intet under afhøringen. Han nægtede sig skyldig. Men kort efter kom de to MP-ere tilbage medbrindende et ur, der viste sig at være det af pigen anmeldte som stjålet. Slaget var tabt og tilståelsen faldt straks efter. Soldaten vidste godt selv, hvad dette ville betyde: Spjældtur og dermed ingen orlov til Danmark, hvilket jeg meddelte ham, at der var udsigt til.
Da vi skulle transportere ham tilbage til kasernen, sagde han:" Det er da også ligemeget, hr.. Oversergent, jeg skal da nok finde en anden måde at komme hjem på !"

Han blev ført til kompagniet og afleveret til vagthavende. Senere på aftenen modtog vi anmeldelse om, at en soldat havde begået selvmord. Det var den selvsamme soldat, der nu havde fundet ud af, hvordan man kom hjem, - han havde skudt sig med sit gevær. Jeg kørte ham selv hjem til retsmedicinsk institut.

Til toppen af siden

Pas på svinget i Rahstede! Oldenborg 1947 af Erik Løvenvig.

Det var selvfølgelig MP,s opgave at sørge for, at al færdsel foregik sikkert, hvilket bl.a. betød eskortering af forskellige standspersoner som f.eks inspicerende generaler fra såvel dansk, engelsk som amerikansk side.
En af de første for mit eget vedkommende var eskortering af General Gørtz, der selvfølgelig eskorteredes med al den omhyggelighed, vi kunne lægge for dagen.
Vores eskorte af Generalen drejede sig om strækningen mellem Jever og Oldenborg. Jeg kørte som forrytter for at sikre fri gennemkørsel. Marchhastigheden var fastsat til 80 km/t. Som forrytter kunne jeg færdes frit helt op til ca, et par kilometer foran kortegen. Der var på strækningen, som så mange andre steder i området brolagt med skiffersten, de såkaldte "Black Coppels", som når det småregnede eller var var fugtigt af andre grunde - f.eks. dugfald - var glatte som sæbe.

Netop som jeg var ved at gennemkøre et sving i landsbyen Rahstede opdagede jeg en foran kørende hestevogn, der skulle "ryddes af vejen" - ind i rabatten, så Generalen kunne passere uhindret. Min hastighed var på det tidspunkt nede på ca. 60km/t så jeg lukkede forsigtigt op for gassen og befandt mig pludselig kurende på ryggen med motorcyklen ovenpå mig og gnisterne flyvende om ørerne. 

Hestevognen drejede heldigvis af til højre og jeg fortsatte min rutchetur lidt endnu. Jeg nåede at komme på hjulene igen og kom i gang inden kortegen nåede mig. Under en smøgpause i Oldenborg efter at vi havde afleveret Generalen, opdagede jeg, da jeg afførte mig mine fine gule kravehandsker, at den venstre var fuld af blod og at mit armbåndsur flød rundt i suppedasen. Koblingshåndtaget havde på en eller anden måde under styrtet boret sig ind under huden og havde sprængt urremmen.

Min styrthjælm, som var af stål, havde på den ene side et håndflade stort slidhul og den forreste nummmerplade var skarpslebet som en kniv. Selv om 60km/t ikke er nogen stor hastighed, har jeg senere tænkt på, hvordan det var gået, hvis jeg ikke havde været reglementeret påklædt
til motorcykelkørsel. Jeg kan stadig se arret efter koblingshåndtaget.

Til toppen af siden

Broen over floden  -  Die Stör, Itzehoe 1951 af Erik Løvenvig.

De fleste tyske landsbyer gennemstrømmes af et eller anden vandløb eller mindre flod, som ofte indgår i gade- og havebilledet på en særdeles naturlig måde. Ja, det er ofte svært for fremmede at se, at der overhovedet er et vandløb. En af generne ved disse vandløb er tidevandets indflydelse på vandstanden, således at det ellers så kraftigt brusende vand ved ebbe er forvandlet til en stinkende mudderpøl, med alskens "lækkerier" i form af døde fisk og menneskeligt nødtørft.

Hver gang et MPKP-hold havde afsluttet deres tjeneste, afholdtes et afskedsselskab på et af de med "miljø" inficerede listige steder. Det faldt måske naturligt for nogen at forlade selskabet og kammeraterne for at hengive sig til mere personlige "laster", eksempelvis kvinder, og det var vist det, der drev et par af MP,erne den pågældende aften. Da man havde opdaget de to formasteliges forsvinden, besluttede kammeraterne, at de i hvert fald skulle deltage i festen, og hvad var vel mere naturligt end at "melde dem til MP", som straks udsendte en patrulje. I Itzehoe var det således, at byens lille flod, Die Stör, der gennemstrømmede byen, dannede grænse mellem den pæne og den mindre pæne og selvfølgelig forbudte bydel "Neustadt". Det skal også nævnes, at et ganske almindeligt undvigelsestrick, der selvfølgelig også var kendt af MP,erne var, at man, når man hørte patruljejeepen eller den karakteristiske lyd af  MP-patruljens fodslag, lagde hånden på det nærmeste stakit og satte over og landede så fladt som muligt. Der blev man så til patruljen havde passeret. Og det var da også det vore to venner gjorde, da de hørte motorlarmen fra den eftersøgende jeep. I deres lidt omtågede tilstand havde de dog ikke bemærket, at "stakittet" var rækværket på broen over floden, Die Stör.
Det var ebbetid.

Til toppen af siden

Evner er ikke altid en fordel, Itzehoe 1951 af Erik Løvenvig.

Der findes en del mennesker, der  -  sådan hedder det vist i dag  -  "udsender signaler", der gør, at de bliver behandlet på en særlig måde af deres omgivelser, ihver fald af dem, der "læser" signalerne.
MPKP Jensen var et sådant menneske, og jeg er selv flere gange blevet opmærksom på det faktum, at jeg ligesom havde lyst til at dukke ham ved lejlighed . Han signalerede en slags bedreviden, som han demonstrerede ved at være en lille smule fræk - kun lige til stregen, så han undgik alvorligere konsekvenser. Jeg konstaterede, at også andre havde sådanne lyster, og det var jo ikke rart for KP Jensen, men han havde kunne lade være med at sende de "signaler". Der skulle være parade i en eller anden anledning, jeg husker ikke hvad. Hele MP-DET stod opstillet og da jeg havde afleveret styrken til CH/MP, som for øvrigt hed Kaptajn E.A.Poulsen, blev der inspiceret og derefter kommanderet "Rør".
Kaptajnen røg på en cigaret mendens vi ventede. Da han havde røget færdig, kastede han skoddet ca. 2 meter foran sig. "KP Jensen ! " - Jensen svarede selvfølgelig:"Javel, Hr.Kaptajn" og trådte frem ca. 3 meter foran Chefen i smuk retstilling.  "Træd på skoddet, Korporal!" - "Javel, Hr Kaptajn!"svarede Jensen og anbragte sin topgejlede støvlesnude på skoddet, og indtog igen retstilling. "Tak, Korporal Jensen, Træd ind!" og derefter lavmålt, men dog så højt, at både KP Jensen og jeg kunne høre det:"Man skal benytte folk efter deres evner!".

Det skal nu tilføjes for de, der ikke kendte Kaptajn Poulsen, at han ellers var en yderst korrekt og retlinet officer, fra hvem en sådan handling forekom som et mindre chock for mig. Men der var jo det med "signalerne" .

Til toppen af siden

Ike-eskorten, Lüneburger Heide 1951 af Erik Løvenvig.

Under en større manøvre på Lüneburger Heide kom der ordre til MP-hovedkvarteret om at chefen for Rhinarmeen - General Dwight D.Eisenhower - ville inspicere DDK og DNK samt andre styrker, der deltog. Generalen ønskede en Jeep med chauffør og to maskinpistolbevæbnede MP-vagter stillet til rådighed. Da jeg efterhånden havde varetaget en del eskorteopgaver, fik jeg ordre til at melde mig hos Generalen med det omtalte udstyr på et nærmere angivet koordinat.. Her var Generalens egen stabsvogn og forskellige officerer fra hans stab samt en civil body-guard samlet. Stor var min overraskelse, da Generalen satte sig på det tomme sæde ved min side og sagde:"Drive on - ". De to maskinpistolbevæbnede MP-vagter sad bag i jeep,en. Generalen fortalte hele tiden, hvor han ville hen, så det var en meget simpel opgave. Han kendte terrainet som sin egen bukselomme. Det var dog en endnu større overraskelse, da Generalen skulle inspicere de norske styrker noget senere, at han incisterede på at fortsætte i min jeep og med mig som chauffør. Den norske MP-jeep måtte pænt køre bagefter.

Hvad der fik General Eisenhower til at tage denne bestemmelse har jeg tit spekuleret over. Der var ingen tvivl om, at min jeep, som var en Willys-jeep, var langt flottere en nordmændenes gamle Ford-jeep, men det kan også skyldes den omstændighed, at en dansk oversergents distinktioner var to "sølv-" eller "guld-bjælker" på skulderstropperne og tog sig lidt bedre ud en en norsk korporals vinkler. Bjælkerne på skulderen var meget lig de amerikanske premierløjtnantsdistinktioner. Men jeg syntes helt bestemt, at Eisenhower valgte rigtigt.

Til toppen af siden

"Kroneplader", Itzehoe 1950 af Erik Løvenvig.

Da der blev indført hundevagttjeneste ved Kommandoet, fandt man det naturligt at det kom til at fungere under NK/MP. Jeg var selvfølgelig i den anledning ansvarlig for både hundenes træning og for den udførte vagttjeneste. Der var ikke mange, der ofrede tid til at interessere sig for denne tjeneste i øvrigt, men der var en, som var meget intereesseret og som tit aflagde besøg ved kennelen, Hans Kongelige Højhed Prins Gorm med rang af Kaptajn. Vi havde derfor mange samtaler om både hundene og også om mange andre ting. Prins Gorm havde, som så mange andre ved Kommandoet fået anskaffet sig en bil, (brugte biler kunne fås for en slik)  så vidt jeg husker en Audi, der som alle andre var indregistreret under BZ (British Zone)- nr. Kommandoets daværende chef, Oberst Bjerregaard, var ikke tilhænger af disse køretøjer og da slet ikke på kaserneområderne og udstedte forbud mod parkering og garagering på disse for BZ-køretøjer. Det kom Prins Gorm og jeg selvfølgelig til at tale om, da vi begge var indvolveret. Han var sur over det og navnlig fordi han havde sin bolig på kasernen og som chef for Transportkompagniet benyttede en af kompagniets garager. Jeg spurgte ham, hvad han ville gøre ved det og han fortalte mig, at han ville ringe hjem til Hofmarshalatet og få tilsendt et par Kroneplader" og som han sagde: Oberst Bjerregaard vil vist ikke forvise en bil med kroneplader til at stå på offentlig gade.  Det tror jeg han havde ret i.

Til toppen af siden

Hvad var en RSM? (Itzehoe) WDTW, Sennelager 1950 af Erik Løvenvig.

Det er såmænd "bare" en britisk militærtitel: Regimental Seargent Major. Under mine mange besøg på britiske kaserner og ikke mindst ved WDTW (War Dogs Training Wing) i Sennelager i Sydtyskland, hvor jeg hvert halve år var til omskiftning af førere og optræning af disse. 
Om aftenen var man jo altid i WO & Seargents Mess (Messe for Officiant- og sergentgruppen), hvor der blev skyllet øl ned i stride strømme, og hvor stemningen altid var på kogepunktet, så man næppe kunne høre, hvad man selv sagde. Når kl. var 2300 gik døren op og en stout, særdeles myndig person meddelte efter at have stødt sin stok i gulvet at "The mess is closed!!" Det var den så - ingen diskussion - alle fattede deres huer m.v. rettede på påklædningen og forlod messen uden kommentarer. 
Alle uden undtagelser gik "straight", selv om de hele aftenen havde ravet rundt inde i messen. Træffes en britisk officer eller befalingsmand udenfor messen i synlig beruset tilstand, kan vedkommende let risikere ved morgenparaden at blive "udnævnt " til menig soldat med hvad dertil hører. Dette foregår som regel under morgenparaden, idet den formastelige kaldes frem foran geleddet og får sine distinktioner fjernet på en yderst kontant måde. Da jeg havde oplevet nøjagtig det samme i officersmessen, spurgte jeg, hvad det var for en gut, der sådan kunne jage folk ud. Jeg fik at vide at det var "THE RSM."
Jeg var mere nysgerrig og spurgte, hvor sådan en karl befandt sig i hierakiet. En stabssergent fortalte mig, at man bedst kunne forstå det, hvis man fik at vide, at hvis et Regiment skulle flyttes og indkvarteres på en anden kaserne ville man først indkvartere Obersten, dernæst RSM og så oberstløjtnanter, majorer , o.s.v. Der var faktisk ikke mere at spørge om  -   vel? 

Til toppen af siden

På flugt fra MP, Itzehoe 1952 af OS Leif Nielsen (Blondie)

Jeg var i 1952 tjenestgørende ved Det Danske Kommando i Tyskland. En dag traf jeg en oversergent, som jeg kendte fra en anden sammenhæng på kasernen i Itzehoe. Men den dag så han anderledes ud. Han havde ned over panden to lange parallelt løbende tydelige kvæstelser.
Om disse forklarede han, at han en aften nogle dage forinden havde været til dans på restaurant Laage i Breitesrasse. Det var ikke danske soldater tilladt at være på tyske restauranter længere end til kl. 0100 - og da klokken var blevet mere end  det, og der pludselig stod en MP-patrulje i 
døren til danselokalet, hvor oversergenten fortsat opholdt sig, så var det bare med at komme ud i en fart.
Ad en lille omvej fik han sig manøvreret uden om patruljen og ud på gaden. Her fik MP-erne i patruljevognen øje på ham, så det var bare med at kome væk i en fart.
Og han vidste af tidligere erfaring, hvad han skulle. Han løb over Breitestrasse og ind i den overfor liggende tværvej, hvor han vidste, at der var en gård, han kunne gemme sig i. Nu var der denne nat blot sket det, at den store gitterport til gården var lukket - men det resultat, at oversergenten  med fuld fart brasede ind i porten. Deraf sårene i panden. Men han blev ikke taget af patruljen.

Til toppen af siden

 

UDRYKNING, 1949 af Kurt Eli Hansen "Smeden".

MP-Korporal Kurt Eli Hansen  "Smeden"  fra hold 4  fortæller til DRB i 1989 efter kraftige opfordringer  under et jubilarsstævne om sine oplevelser på station 2 i Aurich i 1949:

"Indlæg efterlyses til  Det Røde Betræk".
Sådan opfordrede Løvenvig de gamle veteraner, da vi var samlet til 40 års jubilæum på Hvorup Kaserne i Aalborg.
Skriv til os om jeres oplevelser, og jeg skal gerne rette og korrigere indsendt materiale.
Ja, Løvenvig - du er ikke blevet et hak bedre end for fyrre år siden, da du var stationsleder i Aurich - da rettede du også i rapporterne, så man var ved at blive skør efter 3 - 4 gange omskrivninger. - Nå, naturligvis skal vi ikke her debattere fordums skærmydsler vedr. rapportskrivninger, enkelte gange havde du jo nok ret - jeg sagde enkelte gange. Jeg vil også notere for dig, at ikke alt egner sig til fremlæggelse, selv fyrre år efter. - Gud bedre det og tilgive mig, --! 
Ja, når dette , som man siger, rent indledningsvis er kommet på plads, skal jeg gerne medvirke til at gengive lidt af det fra dengang - så sandfærdigt som nu en gammel soldat kan gøre det.
Det var i Aurich på station 2 - omkring årsskiftet 1948 - 49. Vi lå i vor allersødeste søvn - Leif Byth, -- Marius  --  Gunnar Knudsen  og undertegnede.
Hvad de andre drømte om, kan jeg naturligvis ikke  sige - men det skulle ikke undre mig, om det var det samme som mig - tre gamle grissebasser.
Pludselig lød nogle grimme lyde nede fra aulaen (Hall,en (EL)) - "TRÆD AN" - "NU OG HER SE AT KOMME I GANG"  og alt det sædvanlige med, at det ikke kunne gå stærkt nok.
Jeg har aldrig kunnet fordrage høje lyde, råb og den slags - jeg bliver altid forfjamsket - tænk jer kære læser, dette her foregik midt om natten og så vidt jeg husker var vi alle ædru. En ting husker jeg helt klart - jeg var den sidste - godt nok med skjorten uden på bukserne, kun en strømpe og sådan noget, men jeg nåede det altid - kampklar, rede til hvad som helst.
En ting blev jeg efterhånden klar over. Vi skulle i krig - jo fandeme - stålhjælm, ekstra patroner blev udleveret. Vort standartudstyr, pistolen blev efterset..
Da jeg som noget af det sidste fik udleveret en maskinpistol, der rigtigt kunne skyde - der var krudt i den - var jeg ikke i tvivl mere. Jamen herre jøsses - tænkte jeg, nu må du gerne blive lidt bange.
En flygtningelejr - langt ad helvede til ude på landet, bad om omgående assistance. Nogle flygtninge havde smuglet træsprit ind i lejren og havde åbenbart hældt det i halsen. De var gået 
totalt amok og havde frataget vagtpersonalet deres skydevåben, for derefter at anbringe dem i vagtbygningens arrester.
En af vagterne havde haft held til at flygte, og det var formodentlig ham, der havde tilkaldt assistancen.
I patruljevognen (en Ford truck (EL)) befandt der sig, såvidt jeg husker - vor chaufør Neymann - stationsleder Løvenvig - sergent Jensen - Højbjerg og undertegnede.
Vi kørte helvedes stærkt - efter ca. 1/2 times kørsel så vi 200 meter før lejren en vagt, der stod midt på vejen og svingede med en gammel staldlygte. Har forklarede os hurtigt, hvor hovedindgangen var.
Vi holdt foran hovedindgangen, alt lys i lejren var slukket, en meget stor dobbelt jernport var lukket og låst.
Det lange lys og en projektør  lyste fra patruljevognen gennem jernlågen ned gennem lejrgaden.
- Der var en uhyggelig stilhed.
Vi ventede 2 minuter. Da  stadig intet rørte sig blev en taletragt brugt til at gøre opmærksom på, at det var det danske Militærpoliti og at de skulle tænde lys og åbne porten.
- Stadig stilhed.
Så kom ordren:"Tag ladegreb - vi rykker 10 meter tilbage tilbage og kører gennem porten med fuldt drøn - forhåbentlig sprænges låsetøjet. Vi sidder af, når vi er kommet igennem porten. Alle mand skyder i luften og råber og skriger."
Det gjorde vi så. Vi skød som rasende op i den mørke himmel, pludselig lød ordren :" Hold inde"
Vi stirrede ned ad gaden, stor var vores glæde, da vi så den ene hvide klud efter den anden blive hængt ud af vinduerne.
Nu var det skide let alt sammen, for galningene kom imod os med hænderne i vejret. Jeg husker at have haft æren af at stille dem op ad muren ved vagtbygningen og få dem til at stå stille. Det var meget nemt, for hvis der blev for meget uro, trykkede jeg bare af op i luften.
De blev visiteret, våben og nøgler til cellerne blev fundet, flove vagter blev lukket ud, lejren blev gennemgået - operationen var lykkedes.
Dog havde vi glemt vagten, der havde stoppet os med staldlygten -- han stod på den bagestekofanger, da vi kørte gennem porten, og havde ikke kunne forstå vores ordre, så han var faldet af og var kuret på røven 8-10 meter hvorefter han havde brækket kravebenet. (sammenstød med jernporten, (EL)). Jeg håber det er groet rigtigt sammen.
Da vi kørte hjem begyndte de første lysninger på himlen at melde sig.
Jeg glædede mig til at komme hjem på stationen og prale - jeg følte det som om jeg havde været med i hele 2. verdenskrig, og jeg tænkte -  det mindste, de kan gøre er at give mig en medalje. - Det fik jeg også  --  40 år efter på Hvorup Kaserne - et Sølvjubilartegn .

Til toppen af siden

Et bordelbesøg

Af Leif Nielsen, hold 3 m.fl.

Sommeren 1948. Den danske Brigade i Tyskland. På MP-station nr. 3 i Oldenburg var klokken omkring midnat, da det lød gennem villaen i Gartenstrasse, hvor vi både havde indkvartering og MP-station; Alarm - alle bortset fra vagthavende gruppe stiller i tjenesteuniform i gården klar til udrykning.
Det var noget nyt, men det var bare med at komme ud af kanen, på med uniformen og så ned i gården. Her stod stationslederen, oversergent L.G. Petersen. Han befalede vore køretøjer startet, og kort efter kørte vi i kolonne rask gennem de næsten mennesketomme gader ud nordpå gennem byen, først ad hovedgaden, senere ad mindre sideveje indtil vi efter 10-15 min. Kørsel gjorde holdt på en stille villavej, og her fik vi af oversergenten orientering om vor opgave.
Vi fik udpeget en lidt tilbagetrukken villa som værende Oldenburgs bordel - og da det var forbudt for allieret personel at komme der, skulle vi nu foretage kontrolbesøg.
Der blev udstillet poster omkring villaen - lidt dramatisk - og nogle få af os blev udpeget til at følge med oversergenten ind i villaen. Jeg var en af de udpegede (måske fordi jeg var tjenestgørende i kriminalafdelingen, men er det kriminelt at være på bordel?). Efter at have betjent klokken ved fordøren blev denne lukket op på klem, og en lille, sirlig dame på ca. 40 år spurgte om vort ærinde. Dette forklarede oversergenten, han talte ret godt tysk, og efter at damen havde beklaget at en sådan kontrol var nødvendig, blev vi lukket ind. Hun var åbenbart stedets bordelmutter.
Og jeg blev overrasket. Det viste sig at være en nydelig indrettet villa med smukke møbler, malerier på væggene og tæpper på gulvet- alt rent og smagfuldt indrettet - som var det en velhaverbolig vi var kommet ind i. Der må være penge i det fag.
Det må her bemærkes, at der i sommeren 1948 stadig opretholdtes et såkaldt fraterniseringsforbud, som bl.a. medførte, at det var os forbudt at komme i tyske huse, endsige på tyske restauranter etc. I forbindelse med afhøring og evt. ransagning hos tyskere, som var beskæftiget på kasernen eller på brigadens centralhospital og mistænkt for tyveri af dansk ejendom, havde bl.a. jeg set flere tyske boliger indefra - men ingen så velholdt og nydelig som denne. Oldenburg var bortset fra bombeskader på banegården og kasernen stort set kommet gennem krigen uden skader, men byen var overfyldt med flygtninge og tvangsforflyttede personer fra østområderne, og indkvarteringen af disse havde medført boligforhold som grænsede til det umenneskelige. Mange flygtninge manglede selv de mest elementære ting; at mange forsøgte at klare dagen og vejen ved rapseri og småtyveri (man organisierte) er forståelig.
Her sås noget helt andet. Sammen med oversergent Petersen gik bordelmutter op på 1. Salen. Jeg skulle følge med, og vi fik udpeget et værelse, hvor en af pigerne havde besøg. Der blev banket på, bordelmutter forklarede vort ærinde - og lidt efter åbnede bordelmutter døren til værelset. Sammen gik vi ind, og i sengen lå en mand, en ung kvinde var stået ud af sengen og fandt fra et par benklæder et "Ausweiss" hvoraf det fremgik, at der var tale om en tysk landsperson. Vi kunne herefter forlade værelset, som var spartansk udstyret, men hvor alt duftede af renhed og orden.
Hvorledes kontrollen i øvrigt forløb, erindrer jeg ikke, men der blev ikke antruffet allieret personel i huset, så vi kunne kort efter returnere til MP-stationen i Gartenstrasse.
Jeg håber, at det af ovenstående er fremgået, at jeg fik det allerbedste indtryk at dette mit første besøg på et bordel. Alligevel kom jeg der aldrig mere - ej heller på andre etablissementer med tilsvarende aktivitet.
Og nu er det for sent.

Til toppen af siden